A III. Köztársaság alkotmánya

Hogyan lett Franciaország újra köztársaság?

Képzeld el, hogy egy ország, amely korábban királyokat, császárokat, forradalmakat, sőt diktatúrákat is látott, egyszer csak úgy dönt, hogy ideje rendet tenni – de most nem erővel, hanem törvényekkel. Ez történt Franciaországban 1875-ben, amikor megszületett a III. Köztársaság alkotmánya.

Ez az alkotmány nem csak néhány jogszabályt jelentett: egy teljesen új politikai berendezkedést teremtett, amelyben az embereknek, a pártoknak és az intézményeknek újra meg kellett tanulniuk együttműködni. Nem volt könnyű – rengeteg vita, hatalmi harc és politikai manőver követte egymást, de ennek ellenére létrejött egy szilárdabb, demokratikus rendszer, amely hosszú időre meghatározta Franciaország sorsát.

Ebben a bejegyzésben megismerheted, hogyan működött ez az új köztársaság, milyen külpolitikai céljai voltak, miért jött létre a francia–orosz szövetség, és azt is, hogyan lett Marianne, a francia szabadság női alakja, a nemzet szimbóluma.

Hogyan születik egy köztársaság? – A III. Francia Köztársaság alkotmánya és üzenetei

„Szabadság, egyenlőség, testvériség” – ismerős? Ez nemcsak Franciaország mottója, hanem egy korszak szellemisége is, amelyet a III. Köztársaság hozott el. De mit is jelentett ez a gyakorlatban? Hogyan épült fel ez az államforma, és hogyan tükröződött mindez a hétköznapi emberek életében? Nézzük meg együtt!

Az 1875-ös alkotmány – Egy új rendszer születése

A harmadik köztársaság Franciaországban nem forradalommal kezdődött – hanem egy sor kompromisszummal és törvénnyel. 1875-ben három törvényt fogadtak el, amelyek közösen alkották meg az új állam alapját. Ez volt a III. Köztársaság alkotmánya, amely:

  • a törvényhozói hatalmat a kétkamarás parlamentnek (képviselőház és szenátus) adta;

  • a végrehajtó hatalmat pedig a köztársasági elnök kezébe helyezte, akit a parlament választott meg 7 évre.

Ez az elnök erős jogköröket kapott: feloszlathatta a képviselőházat, kinevezhette a minisztereket, ő volt a hadsereg főparancsnoka. De döntéseit csak egy miniszter ellenjegyzésével tehette meg – így a parlament mindig visszahívhatta azokat, akik valóban irányították a kormányt.

Tipp a megértéshez: tekints az elnökre úgy, mint egy „fékekkel és ellensúlyokkal” működő erős államfőre. Nem uralkodó, de nem is csak díszfigura – inkább egy irányt mutató vezető, akinek mozgásterét az országgyűlés határozza meg.

Infografika a III. Köztársaság alkotmányáról

Pártharcok és kormányválságok – A rendszer árnyoldala

A köztársaság stabilitása csalóka volt: 1875 és az első világháború között több mint 50 kormány váltotta egymást! Ez azt jelenti, hogy szinte évente új miniszterelnöke lett az országnak – a belpolitikai viszályok miatt alig lehetett hosszú távú döntéseket hozni. Ezért a francia politikai rendszer gyakran tűnt kaotikusnak, mégis működőképesnek.

Külpolitika és a revansvágy: Franciaország elszigetelné Németországot

Az 1870–71-es porosz–francia háború mély nyomokat hagyott a francia társadalomban. A háború elvesztése és Elzász–Lotaringia elcsatolása olyan megaláztatás volt, amely Franciaország külpolitikáját évtizedekre meghatározta. A cél világos volt: revans, vagyis bosszú, és Németország elszigetelése minden lehetséges diplomáciai eszközzel.

A helyzet azonban nem volt egyszerű. 1882-ben megalakult a Hármas Szövetség Németország, az Osztrák–Magyar Monarchia és Olaszország részvételével. Ez egy erős katonai tömb volt Európa közepén – épp Franciaország szomszédságában. A franciáknak tehát új szövetségesek után kellett nézniük.

térkép az 1882-es szövetségesekről

Forrás: Wikipedia
💡 Mit mutat a térkép? A piros színnel jelölt országok (Németország, Osztrák–Magyar Monarchia és Olaszország) a Hármas Szövetség tagjai voltak. Franciaország külpolitikájának célja az volt, hogy ezt a katonai tömböt elszigetelje, és szövetségest találjon keleten – ez lett Oroszország. A két ország közti közeledés lett az Antant első lépése.

Ekkor került képbe az orosz cár. Noha II. Miklós és Franciaország politikai berendezkedése (abszolút monarchia vs. köztársaság) meglehetősen különbözött, az érdekeik mégis találkoztak. 1892-ben a két állam katonai szövetséget kötött, majd 1896-ban II. Miklós és felesége hivatalos látogatásra érkezett Franciaországba. A kölcsönös látogatások során megpecsételték az együttműködést: Franciaország pénzügyi támogatást nyújtott Oroszországnak, cserébe pedig katonai szövetségest nyert egy esetleges konfliktus esetére.

Ez a diplomáciai manőver fokozatosan átrendezte Európa térképét. Franciaország egyre szorosabbra fűzte kapcsolatait Oroszországgal és – egy későbbi lépésként – Angliával is. Lassan kialakult az Antant – az a katonai tömb, amely 1914-ben szemben találta magát a Hármas Szövetséggel az első világháborúban.

Francia–orosz közeledés: amikor a távoli hatalmak kezet nyújtanak

A 19. század végére Franciaország külpolitikáját egyetlen cél vezérelte: revansot venni Németországon az 1870–71-es porosz–francia háborúban elszenvedett vereségért. Az Elzász és Lotaringia elvesztése mély seb volt a francia nemzettudatban, és ezt a sebet csak az oroszokkal való szövetség enyhíthette – legalábbis Párizs vezetői szerint.

Annak ellenére, hogy az orosz cár ellenszenvvel viseltetett a köztársasági rendszerek iránt, a két állam között egyre szorosabbá vált a kapcsolat. A francia bankok már az 1880-as évektől kezdve jelentős hiteleket nyújtottak Oroszországnak, főleg a vasúthálózat és az ipari infrastruktúra fejlesztésére. Ezek a gazdasági kapcsolatok fokozatosan politikai együttműködéssé erősödtek.

1892-ben Franciaország és Oroszország katonai szövetséget kötött, amely garantálta, hogy egy esetleges támadás esetén kölcsönösen megvédik egymást. Ez a lépés világos üzenet volt a hármas szövetség (Németország, Olaszország, Osztrák–Magyar Monarchia) számára: Franciaország már nem áll egyedül.

A közeledést látványos diplomáciai események is kísérték. 1896-ban II. Miklós cár és felesége hivatalos látogatásra érkeztek Franciaországba, ahol ünnepélyesen fogadták őket. Egy évvel később Félix Faure köztársasági elnök Oroszországba látogatott, hogy megerősítse a szövetséget. A két hatalom ezzel nyilvánosan is vállalta az egymás iránti elköteleződést – és az első világháború előtti szövetségi rendszer egyik pillére lett.

francia-orosz közeledés

A köztársaság szimbólumai – Marianne, trikolór, Marseillaise

A III. Köztársaság idején a francia nemzeti identitás megerősítésére különösen nagy hangsúlyt fektettek. Az állam új szimbólumokat választott és erősített meg, amelyek máig Franciaország jelképévé váltak.

🔸 Marianne, a francia szabadság és köztársaság női megszemélyesítője, frígiai sapkában, büszkén és harciasan jelenik meg a plakátokon, postabélyegeken és pénzérméken is. Arcát gyakran híres francia színésznők ihlették.

🔸 A trikolór, vagyis a kék-fehér-piros zászló 1880-tól végérvényesen Franciaország hivatalos lobogója lett. Ez a színösszeállítás már a forradalom óta jelen volt, de a III. Köztársaság tette egyértelmű és kizárólagos állami jelképpé.

🔸 A Marseillaise, Claude Joseph Rouget de Lisle szerzeménye 1792-ből, szintén megerősítést nyert. A köztársaságért harcoló katonák indulója 1880-tól hivatalosan is nemzeti himnusz lett.

🔸 1880-ban július 14-ét, a Bastille lerombolásának napját nemzeti ünneppé nyilvánították – ez a mai napig a franciák legfontosabb állami ünnepe. Az ünneplés ekkor már a köztársasági eszméket, nem pedig a forradalmi erőszakot állította a középpontba.

Ezek a jelképek egyértelműen a monarchikus múlt lezárását és a köztársasági értékek hangsúlyozását szolgálták. A francia állam célja az volt, hogy a lakosság minden rétegében erősítse az összetartozás érzését és a nemzeti egységet.

köztársaság szimbólumai

Victor Hugo: az erkölcs és szabadság hangja

A 19. századi Franciaország nemcsak politikai fordulatokkal volt tele, hanem szellemi forrongással is. Ebben a korban vált igazán hangossá egy férfi, aki nemcsak regényeivel, hanem politikai kiállásával is maradandót alkotott: Victor Hugo. Ő volt az, aki nem félt felemelni a szavát az igazságtalanság ellen – és ez tette őt a francia köztársaság egyik szellemi szimbólumává.

Hugo neve hallatán sokaknak a Nyomorultak vagy a Notre-Dame de Paris (A párizsi Notre-Dame) jut eszébe – nem véletlenül. Regényeiben mindig ott bujkál a társadalomkritika: a hatalommal való visszaélés, a szegények szenvedése, az elnyomottak küzdelme az emberi méltóságért.

Politikusként is aktív volt: felszólalt a sajtószabadságért, a halálbüntetés eltörléséért, a népek önrendelkezési jogáért, és bátran bírálta a hatalmat, még III. Napóleont is, akit gúnyos szatírákkal és nyílt beszédekkel ostorozott. Emiatt éveken át száműzetésben élt – mégis folytatta a harcot tollal és szóval.

Victor Hugo eszméi – az igazságosság, az erkölcsi felelősség és a szabadság iránti szenvedélyes elköteleződés – szorosan kapcsolódnak a III. Köztársaság értékeihez. A köztársasági Franciaország nemcsak politikai rendszer volt, hanem egy eszmény is, amelynek Hugo az egyik legnagyobb szószólója lett.

Victor Hugo képe

Záró gondolatok

A III. Köztársaság alkotmánya nem csupán egy újabb politikai rendszer volt a francia történelemben – hanem egy próbálkozás arra, hogy a forradalmak, császárságok és monarchiák viharai után végre stabilitást és kiszámíthatóságot hozzon.

Ez a korszak tele volt ellentmondásokkal: egyfelől a demokratikus intézmények megszilárdulása, másfelől állandó kormányválságok, pártütközések és társadalmi feszültségek jellemezték. Mégis: sikerült egy olyan politikai kultúrát létrehozni, amelynek hatása a mai napig érezhető.

Az alkotmány és a köztársasági eszme nem egy csapásra formálta át a társadalmat, hanem évtizedek alatt, fokozatosan. És bár a III. Köztársaság végül elbukott a második világháború viharában, öröksége – a jogállamiság, a szabadságjogok és a polgári öntudat eszméje – tovább él a francia köztársaság mai formájában.